Prestatiecontract iDEAL geëist
De webwinkels willen afspraken maken met de banken over het functioneren van het betalingssysteem iDEAL. Storingen en onderhoud hinderen iDEAL vaak. Dat leidt tot veel schade, aldus de ondernemers.
Directeur Jongen van Thuiswinkel.org zei in het NOS Radio 1 Journaal dat de ondernemers een prestatiecontract willen. Hierin moet staan hoe vak iDEAL uit de lucht mag zijn. Jongen wil dat iDEAL voor minstens 99,5 procent van de tijd goed werkt. Is dit niet het geval, dan moet daar een schadevergoeding tegenover staan. Deze moet gelijk zijn aan de aantoonbaar misgelopen omzet van de webwinkel.
Boetes
Daarnaast moet Currence, de eigenaar van iDEAL, boetes opleggen aan banken als een storing van iDEAL het gevolg is door een fout van de betreffende bank. De boetes kunnen nu al worden opgeleged, alleen gebeurt dit niet in de praktijk, zegt Jongen.